Инспириши. Повежи. Иновирај – Smart Tech у Зубином Потоку

Форум напредних технологија, један од водећих регионалних догађаја у области иновација, технолошког развоја и предузетништва, који се традиционално одржава у Нишу већ девет година, ове године је по први пут проширио своје активности и на територију Аутономне покрајине Косово и Метохија.

У сарадњи са Регионалним иновационим стартап центром РИСЦ из Зубиног Потока, Научно-технолошки парк Ниш организовао је први Иновациони технолошки форум – Smart Tech, са циљем подршке развоју иновационог екосистема и оснаживања младих талената у овом региону.

Програм форума обухватио је актуелне теме као што су: изградња иновационог екосистема, улога универзитета у сарадњи са индустријом, примене вештачке интелигенције у локалним стартапима, развој иновационих центара, као и механизми финансирања иновација.

Smart Tech представља стратешку иницијативу усмерену на повезивање младих, образовних институција и привреде, кроз промоцију савремених технолошких трендова и предузетничких вештина. Пружајући увид у примере добре праксе, могућности подршке и перспективе у домену иновација, овај догађај поставио је основу за дугорочни развој и подстицање технолошке заједнице у АП КиМ.

Форум су реализовали Иновациони центар Зубин Поток, НТП Ниш, Стартап Центар Ниш, Привредна комора Србије – РПК Ниш и Град Ниш, уз подршку и покровитељство Министарства науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије.

 

Oтворене пријаве за 9. Форум напредних технологија – TechMomentum

Девети Форум напредних технологија – TechMomentum биће одржан 11. и 12. јуна 2025. године у Научно-технолошком парку Ниш и окупиће више од 100 говорника из земље и иностранства, представнике технолошких компанија, истраживачких организација, стартапа, инвестиционих фондова, јавних институција и међународних партнера.

Током два дана, посетиоци ће имати прилику да учествују у садржајном програму који обухвата тематске панеле, међународне сесије, радионице, pitch презентације, B2B састанке и посебан сегмент посвећен женама у науци и инжењерству. Фокус Форума биће на актуелним темама као што су вештачка интелигенција, сајбер безбедност, биотехнологија, индустрија 5.0, трансфер технологије, иновациони дистрикти и подршка технолошком предузетништву.

Форум је намењен свима који се баве развојем и применом напредних технологија – истраживачима, универзитетским професорима и студентима, стартап и R&D тимовима, представницима компанија и индустрије, као и доносиоцима одлука и институцијама које подржавају иновације.

Пријављени учесници ће кроз networking платформу RU4M моћи да организују пословне састанке, упознају се са другим учесницима и искористе све могућности умрежавања које Форум пружа.

Регистрација је отворена путем сајта www.fnt.rs
Број места је ограничен.

Овогодишњи Фoрум напредних технологија реализује се у партнерству између Стартап центра Ниш, Научно-технолошког парка Ниш, Града Ниша, Регионалног иновационог стартап центра Зубин поток и Привредне коморе Србије – Регионалне привредне коморе Ниш, уз финансијску подршку Министарства науке, технолошког развоја и иновација, у оквиру програма промоције и популаризације иновационе делатности у Републици Србији

Нова платформа помаже градовима да процене рањивост на климатске промене и урбана топлотна острва

Да ли знате да ли у вашем граду постоје урбана топлотна острва? Где се налазе „вруће тачке“, а где хладније зоне у урбаној средини? Да ли рањиве друштвене групе, попут старијих грађана или људи са нижим приходима, живе у топлијим деловима града? Колико локалних самоуправа у Србији има капацитет за дугорочно праћење и реаговање на интензитет урбаних топлотних острва?

Одговоре на ова и бројна друга питања од сада је могуће пронаћи захваљујући новој дигиталној платформи која градовима омогућава да процене сопствену рањивост на ефекте климатских промена, са посебним фокусом на феномен урбаних топлотних острва. Овај алат намењен је доносиоцима одлука, урбанистима, истраживачима и грађанима који желе да боље разумеју просторне и друштвене изазове у вези са порастом температура у градовима. Платформа је креирана у оквиру пројекта “Be Ready” и доступна је на линку BE READY UHI.

Како би одговорили на потребу за ефикасним начинима процене и ублажавања ефеката урбаних топлотних острва (UHI), партнери на пројекту Be Ready развили су методологију за самопроцену ризика и рањивости градова. Детаљна методологија доступна је на званичној страници Be Ready пројекта.

Ова платформа представља поједностављену верзију методологије, прилагођену за коришћење у различитим градовима, без обзира на ниво доступности података. Циљ UHI онлајн платформе за процену је да пружи подршку локалним властима и другим релевантним актерима у процени степена њихове рањивости на ефекте урбаних топлотних острва, идентификацији рањивих група, препознавању прилика за унапређење постојећих политика и пракси, као и процени њихове способности за адаптацију и спремност на климатске изазове.

Кроз интуитиван интерфејс и доступне податке, платформа омогућава корисницима да идентификују најугроженије делове града, анализирају дистрибуцију температура, као и да планирају и прате ефикасност мера за адаптацију на климатске промене. Ова иницијатива представља важан корак ка унапређењу локалне отпорности и бољем планирању одрживог урбаног развоја.

Отворене су пријаве за LAUNCHER!

Научно-технолошки парк Ниш у сарадњи са Стартап центром Ниш, Регионалним иновационим центром Зубин Поток, Машинским факултетом у Нишу и Факултетом за дипломатију и безбедност у Београду, уз подршку Министарства науке, технолошког развоја и иновација, Града Ниша и компаније Фази расписује

ЈАВНИ ПОЗИВ

за стартап тимове за учешће у акцелераторском програму ”Launcher”
Позив је намењен иновативним стартап тимовима у раној фази развоја који желе да убрзају свој пут ка тржишту уз стручну и финансијску подршку.

О програму Launcher:

Launcher је први нишки акцелераторски програм подршке за стартапе у раној фази развоја. Програм пружа свеобухватну подршку кроз едукацију, менторство и бесповратна финансијска средства до 1.150.000,00 динара по тиму, помажући стартапима да валидирају своје идеје, оптимизују решења и поставе чврсте темеље за даљи раст. Програм је структуриран у складу са Running Lean методологијом за развој стартапа, што тимовима омогућава да систематично тестирају претпоставке, боље разумеју кориснике и граде одрживе пословне моделе са минималним ризиком.
Launcher је, такође, део ширег националног оквира за дигиталне иновације и повезан је са пројектом Serbian European Digital Innovation Hub on AI – S4AI_HUB који је суфинансиран од стране Европске уније. Учесници програма стичу ексклузиван приступ знању, алатима и мрежи партнера у области дигиталне трансфорамације и вештачке интелигенције.
Циљ програма Launcher је да помогне стартапима да израсту у дугорочно одрживе и успешне бизнисе који ће допринети развоју технолошког предузетништва и јачању иновационе сцене у Србији, са посебним фокусом на подстицање предузетништва на територији АП Косово и Метохија.

Коме је програм намењен?

Launcher је намењен стартап тимовима у раној фази – било да још раде на развоју технологије, истражују тржиште или покушавају да споје једно са другим.
Програм је идеалан за тимове који:

  • имају идеју коју истражују и покушавају да докажу да је технички изводљива,
  • раде на прототипу или га већ тестирају у контролисаним условима,
  • почињу да разговарају са корисницима и истражују њихове потребе,
  • имају прве повратне информације и почињу да граде пословни модел,
  •  су отворени за сарадњу, итерације и рад са менторима и експертима кроз структурирани процес.

Програм доноси вредност тимовима чија се решења у тренутку пријаве налазе на скали технолошког развоја између нивоа TRL 2 и TRL 5, а на скали пословног развоја између нивоа CRL 2 i CRL 5.
Ако тим већ има развијен MVP (минимално одржив производ) који је успешно тестиран са стварним корисницима (већ достигнут и TRL 5 и CRL 5), овај програм вероватно није адекватан јер се сматра да је тим прерастао дефинисану фазу подршке.
Скала технолошког и пословног развоја, уз кратка обајшњења која олакшавају процену нивоа решења доступна је у Водичу за учеснике у Прилогу 1.

Ко може да се пријави?
У обзир долазе иновативна технолошка решења из области развоја хардвера и/или софтвера, са потенцијалом за раст и комерцијализацију.

Право на пријаву имају:

  • Неформални стартап тимови: Тимови од најмање два члана који немају регистровану привредно друштво у тренутку пријаве.
  • Регистрована привредна друштва: Микро привредна друштва (у форми друштва са ограниченом одговорношћу) која испуњавају следеће услове:

– основана су у Србији и нису старија од 10 година у тренутку пријаве;

– у већински су приватном српском власништву (≥51% капитала у власништву физичких/правних лица из Србије)

– најмање два члана тима из пријаве заједно поседују ≥80% удела у власништву.

Додатни услови:

  •  Сваки тим у својој структури мора имати бар једног пунолетног члана;
  • Пријављена стартап идеја мора бити оригинална и не сме кршити права интелектуалне својине трећих лица. Тимови могу паралелно учествовати и у другим програмима подршке, уз обавезу да то наведу у пријави и осигурају да нема конфликата интереса или кршења правила других програма.

Ко не може да се пријави:

  • Тимови који су до сада већ обезбедили преко 50.000 евра финансирања за развој сопственог производа (VC инвестиције или грантови из јавних извора финансирања).
  • Стартапи који су у већинском власништву (више од 50%) другог привредног друштва које функционише као матично или надзорно привредно друштво.
  • Тимови/стартапи чији пројекти би својим активностима произвели штетан утицај на животну средину, као ни интерне пројекте без намере шире комерцијализације.

У складу са правилима финансирања, искључене су идеје у оквиру следећих категорија:

  • Дуванска индустрија;
  • Производња оружја и војне опреме;
  • Производња и трговина нафтом и нафтним производима и опасним материјалима;
  •  Организација игара на срећу, лутрије и сличних активности;
  • Произвођачи/дистрибутери свих осталих супстанци/материјала/производа контролисаних законом;
  • Претежне трговинске делатности;
  • Производња или трговина алкохолним пићима (изузев пива и вина).

Шта учесници могу да очекују од програма?

Учесници Launcher програма добијају приступ широком спектру бенефита и подршке током трајања програма:

  •  Прилагођена едукација: структурирани низ радионица и тренинг модула креиран за стартапе у раној фази, фокусиран на валидацију проблема и тестирање тржишта. Учесници ће проћи кроз практичне обуке које прате њихов развојни пут и одговарају конкретним потребама тима.
  • Менторска подршка: редовне сесије у другој фази Програма са искусним менторима из пословне и технолошке сфере, уз конкретне смернице за превазилажење изазова, оптимизацију стратегије и унапређење производа.
  • Финансијска подршка: бесповратна средства до 1.150.000,00 динара по тиму за развој решења, тржишну валидацију и одлазак на међународну стартап конференцију. Ова средства омогућавају тимовима да убрзају развој производа и представе се на релевантим међународним догађајима.
  •  Прединкубација и умрежавање: шест месеци бесплатног чланства у НТП Ниш – коришћење coworking простора и инфраструктуре, приступ иновационој заједници и активно умрежавање са другим стартапима, инвеститорима и експертима кроз догађаје, радионице и networking прилике. Тиме тимови добијају креативно окружење које подстиче сарадњу и раст.
  • Подршка кроз S4AI_Hub: ексклузиван приступ европском дигиталном иновационом хабу S4AI који обезбеђује додатне ресурсе за тестирање технологије, развој вештина, лакши приступ изворима финансирања и повезивање са индустријом. Кроз овај хаб, тимови могу искористити експертизу и мрежу партнера у домену вештачке интелигенције и напредних технологија.

Процес пријаве и селекције:

Јавни позив је расписан од 14. априла до 16. маја 2025. године.
Заинтересовани тимови могу да се пријаве искључиво путем онлајн формулара доступног на званичном сајту програма (launcher.rs) . Уколико је подносилац пријаве регистровано привредно друштво, уз пријаву је потребно приложити и потписану изјаву доступну на сајту, која је саставни део пријаве.
По затварању Јавног позива, све пристигле пријаве биће административно и садржински размотрене. Најкасније 14 дана од затварања Јавног позива, тимови ће бити обавештени о резултатима селекције – односно, да ли испуњавају услове и да ли су изабрани за учешће у првој фази Програма.

Важно: Пријаве се затварају 16. маја 2025. године у поноћ. Накнадно пристигле и непотпуне пријаве неће бити разматране.

За учешће у првој фази Програма биће одабрано до 20 стартапа из целе Србије. Најмање 25% изабраних тимова за Фазу 1 биће са територије АП Косово и Метохија, уз прилагођену логистику и подршку у сарадњи са РИЦ Зубин Поток, чиме се подстиче равномернији развој стартап екосистема и укључивање тимова из различитих региона.

Избор тимова за Фазу 2 и доделу финансијске подршке:
По завршетку прве фазе Програма, изабрани тимови учествују на Демо дану, где представљају резултате свог досадашњег рада, постигнути напредак и планове за даљи развој решења.
Одабир тимова за пролазак у другу фазу врши независна Комисија. Независну Комисиију за избор тимова формира организатор Програма, а чине је представници партнера из конзорцијума и донатора, као и стручњаци из релевантних области. Комисија оцењује тимове на основу јасно утврђених критеријума из Прилога 2 Водича за учеснике – Критеријуми за оцењивање на Демо дану, након чега доноси Одлуку о додели грантова тимовима у Фази 2, као предуслов за потписивање Уговора о додели гранта са одабраним тимовима.

Који су даљи кораци?
Одабрани тимови започеће Фазу 1 програма “Validate & Build” – структурирани едукативни процес конципиран у складу са Running Lean методологијом који омогућава стартапима да дефинишу и валидирају своје идеје. На крају прве фазе биће организован Демо дан, где ће тимови представити свој напредак. На основу остварених резултата Комисија ће одабрати најбоље тимове који настављају у Фазу 2 и стичу право на финансијску подршку (грант).
За одабране тимове у Фази 2, након испуњавања дефинисаних обавеза, предвиђено је потписивање Уговора о додели гранта и Уговoра о чланству у НТП Ниш/РИЦ Зубин Поток, чиме започиње период прединкубације уз коришћење одобрених средстава према пројектном плану.

Водич за учеснике – детаљније информације:
Овај Јавни позив даје сажет преглед услова и погодности програма Launcher. Неопходно је да се сви заинтересовани детаљно информишу о правилима учешћа, критеријумима селекције и обавезама тимова кроз Водич за учеснике, који је доступан на званичном сајту прогама (на адреси launcher.rs). У Водичу су прецизно дефинисани услови за пријаву, фазе програма, начин исплате гранта и друге релевантне одредбе. Пре подношења пријаве, молимо тимове да пажљиво проуче овај документ како би се упознали са свим детаљима и обавезама.

Контакт информације:
За сва додатна питања, појашњења или техничку подршку у вези са програмом Launcher, можете нам се обратити путем имејла: info@launcher.rs.

Покрените свој стартап уз Launcher – искористите ову прилику да уз стручну подршку лансирате своју иновативну идеју!

Међународна конвенција у оквиру пројекта Be Ready одржана у Брну

У оквиру пројекта Be Ready, 1. и 2. априла 2025. године у чешком граду Брно одржана је трећа међународна конвенција партнера на пројекту. Домаћин догађаја била је Јужно Моравска Агенција за јавне иновације (JINAG), која је у својим просторијама угостила више од 50 учесника из 12 европских градова.
Током дводневне конвенције представљени су резултати рада у првој години имплементације пројекта, уз присуство представника Заједничког секретаријата. Учесници су разменили искуства и представили напредак у реализацији пројектних активности.

Делегацију Научно-технолошког парка Ниш чинили су Бранислава Милановић, финансијски асистент, и Милан Крстев, пројектни асистент, који је презентовао активности у оквиру компоненте „Тестирање методологије и алата“. Посебан фокус био је на извештајима о процени ризика од настанка урбаних топлотних острва (UHI) у свих 10 партнерских градова.
Такође су представљени резултати локалних радионица на којима је презентована методологија за процену ризика, израђени информативни материјали за грађане, као и прототип онлајн алата за процену рањивости градова. Учесници су имали прилику да се упознају са наредним корацима и планираним активностима у циљу успешне имплементације пројекта у наредном периоду.